Skip to the main content

Kundresa med besök på Tottenham Hotspur Stadium

Hur får man Wifi på en arena med 62 000 besökare att fungera felfritt och samtidigt använda tekniken för att göra kundupplevelsen så bra så att affären runt själva fotbollsmatchen blomstrar?
Det och mycket mer fick vi på B2B IT-Partner och ett par kunder tillsammans med Hewlett Packard Enterprise uppleva på en studieresa under några dagar i London. Häng med!

”To Dare Is to Do” – att skapa en fotbollsarena där tekniken stöttar affären och skapar en bra upplevelse

Man känner direkt att det blir en härlig fotbollsupplevelse när vi rullar in mot Tottenham Hotspur Stadium: musiken, glädjen och hejaropen skapar en otrolig atmosfär. I samma stund vi kliver av bussen så plingar det till i mobilen, vi får ett välkomstmeddelande direkt i Tottenham Hotspurs officiella app. Den tipsar oss om bästa vägen till fan-shopen och sedan till våra platser. Med hjälp av inomhuspositionering från HPE Aruba så är det inga konstigheter att hitta fram, få förslag på barer på vägen och tips om vid vilken bar det kan finnas lediga sittplatser. Vi får höra av Aruba-representanter att funktionen används idag av ca 2 500 gäster per match, men är byggd för att klara alla besökare.

Mobilapp_vägvisare_Kundresa med studiebesök på Tottenham Stadium

 

Mobilapp_Kundresa med studiebesök på Tottenham Stadium

En del av Tottenhams strategi med hela bygget av nya arenan, som kostade flera miljarder kronor mer än motsvarande svensk arena, var att försöka få dit fotbollsfansen tidigare, spendera mer pengar i arenas barer och andra nöjeszooner, samt stanna kvar längre efter matchen än vad de faktiskt gjorde i förra arenan. Tottenham vill helt enkelt skapa en arena där fansen trivs bättre än tidigare och får en större upplevelse utöver själva matchen. De bestämde sig tidigt för att använda den modernaste tekniken för att lyckas med det!

En arena med stora möjligheter

Arenan är utformad för att vara mångsidig. Tottenham Hotspur har ett femårigt kontrakt med NFL, vilket innebär att de får anordna två NFL-matcher per år. För att göra detta så smidigt som möjligt har gräsplanen möjligheten att glida bort för att skapa just en NFL-plan. Arenan kommer också vara värd för konserter, konferenser och evenemang. Den är också hem till den största fan-shopen i Europa och den längsta baren i Storbritannien.

Efter att vi har spenderat ca två timmar på arenan, precis som Tottenham vill, så drar matchen igång! Tottenham Hotspur möter Manchester City, det är fullsatt och stämningen är på topp.

HPE Aruba – skapar mervärde för Tottenhamns affärsstrategi

HPE Aruba var tidigt med i dialogen om hur man, utöver att bygga ett stabilt nätverk och resterande infrastruktur, skulle skapa större upplevelse för fansen. Inomhuspositionering med hjälp av blåtand, real-tids-analys över folkströmmar och öppna API:er för att få ut informationen på ett bra sätt till gästerna, var en bidragande orsak till att HPE Aruba blev vald som leverantör.

Ytterligare en viktig aspekt för kunden var att klara av antalet accesspunkter som faktiskt behövs, både utanför och innanför arenan. Vi pratar närmare 1 700 AP’s med underliggande switchar och core-nät, som både ska fungera utmärkt, täcka alla användare som både är stillasittande och i rörelse. Det var också helt avgörande att det skulle vara enkelt att managera med begränsat antal resurser.

Hur arbetar Arubas tjänster tillsammans

HPE Aruba AirWave Network Management övervakar det trådlösa LAN:et, medan Aruba ClearPass hanterar SSID: er och nätverksåtkomstpolicy för besökarna, anställda och partners. Dessutom finns det nästan 700 Aruba blåtands-Beacons för att tillhandahålla inomhuspositionering och andra tjänster kopplade till mobilappen Tottenham Hotspur, som delvis är uppbyggd av Aruba Meridian Mobile App Platform. Nätverket gör det möjligt för 65% av publiken att samtidigt strömma livevideo.

Vid halvlek står det fortfarande 0-0. Även fast City på pappret är det bättre laget och äger bollen mest så känns det positivt, Hotspurs har ett bra spel och blixtrar till!

Vi spenderar såklart tiden i halvlek vid en av barerna, där det i snitt per match totalt serveras över 60 000 pints öl. Intressant fakta är att det dubbleras på NFL-matcherna. Vi testar också wifi:n med streamad video och rör oss i arenan utan lagg, trots att det är ca 20 000 samtida användare (i snitt per match). Under en match hanterar nätverket en datamängd av 4TB i snitt, så tillsammans med antalet användare bevisar det att tekniken levererar som den ska.

HPE Aruba tillsammans med HPE’s tjänsteorganisation Pointnext var med tidigt i behovsanalysen för själva verksamheten, teknisk förstudie, design, lösning, implementering och i början av driftsfasen. Allt för att maximera affärsvärde och få ut maximalt av prestandan i en krävande miljö.

Förutom själva nätverket så har Tottenham Stadium två separata datacenter med uteslutande Server och lagring från HPE, för att säkra maximal upptid och nödvändig prestanda av alla system.

Den mest teknologiskt avancerade arenan i världen

En Tottenham-representant förklarar för oss att arenan är en trendsättare när det gäller fansupplevelsen.
”Vi tror att vi har förvandlat hur fans tycker om att komma till en arena. Vi har en infrastruktur som är skalbar, elastisk och säker. Det vi behöver är inte något som är rätt för ett eller två år. Vi behöver en teknikplattform som skalar när vi går framåt.”

För att gästerna ska trivas och spendera mer tid och pengar i arenan är en viktig aspekt i strategin att alla transaktioner fungerar smidigt. Det görs ungefär 60 000 transaktioner per match i snitt. Den nya arenan innehåller totalt 1 000 fasta och mobila helt kontantlösa betalningsautomater – allt kopplat till nätverket.

Dessutom stöder nätverket över 650 övervakningskameror, inpasseringssystem, arenabelysning och hissar. Förutom att stödja fler underhållningsrelaterade element inklusive TV-studior, fulla sändningsfunktioner, videogallerier, över 1800 IPTV-skärmar och det största ljudsystemet i Europa för en arena.

Hur gick matchen då? Tottenham Hotspur vann med 2-0, ljudet vid slutsignalen var enormt!
Och ja, vi blev kvar minst en timme efter match vid den där ”Storbritanniens längst bar”…

Är du intresserad och vill veta mer eller kanske följa med på nästa studie-resa eller utbildning? Hör gärna av dig!

Daniel Lagerström, försäljningschef B2B IT-Partner
daniel.lagerstrom@b2bitpartner.se

Läs mer om våra tidigare kundcase och hur vi hjälpt dem att nyttja IT på bästa sätt.

Cookies (kakor) består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. I samband med att B2B IT-Partner AB, org. nr 556593-0996, använder cookies behandlas även dina personuppgifter i form av din IP-adress. Vi på B2B IT-Partner AB använder oss av nödvändiga cookies för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska fungera. Om du samtycker genom att klicka i rutorna nedan använder vi även cookies för att föra statistik över hur du använder hemsidan och för att ge riktad marknadsföring till dig. Du kan läsa mer om våra olika cookies nedan. För att läsa mer om vilka cookies vi använder, dess funktioner och hur länge de lagras kan du klicka här för att komma till vår cookiepolicy. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.