Skip to the main content

Tre myter om återtag av IT-utrustning

3 myter om återtag av IT

Vi har listat tre vanliga myter som vi ofta får höra när det gäller återtag av IT-utrustning så som datorer, mobiltelefoner, servrar, hårddiskar och skärmar. Nu slår vi hål på dem en gång för alla. Att arbeta medvetet med hållbar IT gynnar både företaget, individen, miljön och samhället.

1. Det är inte säkert
Det här stämmer inte alls. Det är snarare mer osäkert att inte se till att radering och återtag sker på rätt sätt av certifierade partners. De partners vi samarbetar med använder sig av säkerhetsklassat raderingsverktyg. Vid hämtning av utrustning hos er så har vi möjlighet att göra det med låsta säkerhetsskåp och till och med bevakade transporter från er till återtagscentret. För varje inlämnad enhet får du en rapport och raderingsintyg.

2. Det tar tid
Det behöver egentligen inte alls ta någon tid av dig eller dina kollegor. Vi levererar säkerhetsskåpet och hämtar produkterna, om ni vill kan vi även packa det åt er. Den enda tid du behöver lägga är tiden det tar att sätta upp certifikatet, där det framgår hur mycket CO2 ni har sparat in. 

3. Det kostar pengar
Det är inte helt sant. Ofta finns det ett restvärde i produkterna som faktiskt kan ge er pengar. Vårt bästa tips är att planera för hela livscykeln redan när du investerar i ny IT-utrustning. På så sätt kan du också spara och få tillbaka pengar vid återtag för att t.ex. återinvestera eller skänka summan till välgörenhet.

Det är när utrustningen ställs på hög i något utrymme på kontoret som den kostar pengar, vilket även tar oss tillbaka till säkerhetsaspekterna: Vilka har faktiskt tillgång till utrymmet och vilken information finns lagrad på servrar, mobiler och datorer som ni förvarar där? 

3 myter om återtag av IT

Vi har listat tre vanliga myter som vi ofta får höra när det gäller återtag av IT-utrustning så som datorer, mobiltelefoner, servrar, hårddiskar och skärmar. Nu slår vi hål på dem en gång för alla. Att arbeta medvetet med hållbar IT gynnar både företaget, individen, miljön och samhället.

1. Det är inte säkert
Det här stämmer inte alls. Det är snarare mer osäkert att inte se till att radering och återtag sker på rätt sätt av certifierade partners. De partners vi samarbetar med använder sig av säkerhetsklassat raderingsverktyg. Vid hämtning av utrustning hos er så har vi möjlighet att göra det med låsta säkerhetsskåp och till och med bevakade transporter från er till återtagscentret. För varje inlämnad enhet får du en rapport och raderingsintyg.

2. Det tar tid
Det behöver egentligen inte alls ta någon tid av dig eller dina kollegor. Vi levererar säkerhetsskåpet och hämtar produkterna, om ni vill kan vi även packa det åt er. Den enda tid du behöver lägga är tiden det tar att sätta upp certifikatet, där det framgår hur mycket CO2 ni har sparat in. 

3. Det kostar pengar
Det är inte helt sant. Ofta finns det ett restvärde i produkterna som faktiskt kan ge er pengar. Vårt bästa tips är att planera för hela livscykeln redan när du investerar i ny IT-utrustning. På så sätt kan du också spara och få tillbaka pengar vid återtag för att t.ex. återinvestera eller skänka summan till välgörenhet.

Det är när utrustningen ställs på hög i något utrymme på kontoret som den kostar pengar, vilket även tar oss tillbaka till säkerhetsaspekterna: Vilka har faktiskt tillgång till utrymmet och vilken information finns lagrad på servrar, mobiler och datorer som ni förvarar där? 

Cookies (kakor) består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. I samband med att B2B IT-Partner AB, org. nr 556593-0996, använder cookies behandlas även dina personuppgifter i form av din IP-adress. Vi på B2B IT-Partner AB använder oss av nödvändiga cookies för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska fungera. Om du samtycker genom att klicka i rutorna nedan använder vi även cookies för att föra statistik över hur du använder hemsidan och för att ge riktad marknadsföring till dig. Du kan läsa mer om våra olika cookies nedan. För att läsa mer om vilka cookies vi använder, dess funktioner och hur länge de lagras kan du klicka här för att komma till vår cookiepolicy. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.