Skip to the main content

Förebild inom IT – Anna Granö

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. I vanliga fall brukar vi ha vårt event women2women men år väljer vi att lyfta kvinnliga förebilder inom IT på webben istället, så hoppas vi på att kunna träffas igen nästa år!
Vi kommer under några veckor framåt dela intervjuer med personer från vårt nätverk. De kommer att berätta om sin yrkesresa, utmaningar och sina bästa tips för att lyckas. Låt oss hylla alla fantastiska kvinnor där ute och lyfta våra förebilder!

Sjätte och sista förebilden ut är Anna Granö som är VD på HPE Sverige.

Vem är du?
– Jag skulle beskriva mig själv som en nyfiken och lätt otålig person som är väldigt familjekär och älskar att vara ute i skog och mark i alla väder och årstider. Jag drivs av att lära mig nya saker både privat och professionellt. Yrkesmässigt är jag sedan snart fem år VD för HPE Sverige.

Berätta din yrkeshistoria
– Den röda tråden i min yrkeshistoria är att jag hela tiden har drivits av att lära mig nya saker. Denna nyfikenhet har tagit mig både utomlands samt gett mig möjlighet att testa på i olika roller inom flera stora IT företag.

Varför IT-branschen?
– Jag började min karriär inom telekombranschen men blev snabbt intresserad av IT då det verkade som det var ett intressant och växande område. Jag ville lära mig vad IT var och tänkte att det kunde man nog göra på ett större IT bolag. Min plan var att jag skulle jobba med IT i 3 år för att sedan gå vidare till någon annan intressant bransch. Det slutade dock med att jag blev kvar inom IT (även om jag har bytt företag några gånger under tiden). Anledningen till att jag ”fastnade” tror jag mest beror på att jag hela tiden har lärt mig nya saker och därmed kontinuerligt utvecklats som person.

Din största utmaning i karriären
– Att lyckas med det alla pratar om ->  ”work life balance”

Vad motiverar dig i ditt yrke? Gör dig taggad, och nu kör vi anamma?
– När våra medarbetare återkopplar att det är utvecklande att jobba på HPE och när vi har nöjda kunder och partners (vilket brukar resultera till att vi även växer vår affär 😉 ).

Vilken låt sätter du på för att bli pepp/kreativ/fokuserad/glad?
-Det varierar beroende på väder och vind. Men Lalehs ”Det kommer bli bra” känns ju rätt relevant så här i pandemitider.

Dina bästa tips för att lyckas
– Var dig själv

Din förebild?
– Jag har många förebilder beroende på vad det gäller!

Vem vill du skicka extra pepp till?
– Till alla som jobbar inom IT-branschen – glöm inte bort att vi tillsammans verkligen gör skillnad när vi hjälper våra kunder att använda IT både för att hantera den pågående pandemin samt att göra vårt samhälle mer hållbart!

Länk

Nyheter

Länk

Fler tips

Cookies (kakor) består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. I samband med att B2B IT-Partner AB, org. nr 556593-0996, använder cookies behandlas även dina personuppgifter i form av din IP-adress. Vi på B2B IT-Partner AB använder oss av nödvändiga cookies för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska fungera. Om du samtycker genom att klicka i rutorna nedan använder vi även cookies för att föra statistik över hur du använder hemsidan och för att ge riktad marknadsföring till dig. Du kan läsa mer om våra olika cookies nedan. För att läsa mer om vilka cookies vi använder, dess funktioner och hur länge de lagras kan du klicka här för att komma till vår cookiepolicy. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.