Skip to the main content

Ekeby Hälsocenter –
Resan mot bättre patientkontakt med TeleQ

Företagsbeskrivning

Ekeby Hälsocenter är en nytänkande vårdcentral i västra Uppsala. Mottagningen finns i anrika Ekeby Bruk. Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala och är en av de mest populära och välbesökta vårdcentralerna i Uppsala. Mottagningen har ca 11 000 listade med 65 medarbetare som arbetar i team för att ge patienten den bästa medicinska servicen och ett professionellt bemötande. På mottagningen arbetar allmänläkare, läkare, gynekologer, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, undersköterskor, sekreterare, dietist, psykologer, kuratorer, hälsopedagog och fysioterapeuter. Ekeby Hälsocenter bedriver även Hälso- och sjukvård genom vårdcentral, BVC, gynekologi och barnmorskemottagning.

Ekeby Hälsocenter AB ingår i Ekebygruppen-koncernen tillsammans med:

  • Ekebygruppen Vård och Omsorg AB
  • Aros Hälsocenter AB
  • Uppsala Hälsocenter AB
  • FrisQa Företagshälsa AB
  • Digitala Vårdhjälpen i Sverige AB
  • Linketta AB
  • Ability Care AB

Utmaning

Ekeby Hälsocenter satt i en dyr och spretig telefonlösning när B2B IT-Partners specialistsäljare inom Telefoni Matts Eliasson kontaktade dem och presenterade ett bättre upplägg, funktionellt och ekonomiskt. För att underlätta för alla som arbetade på Ekeby Hälsocenter så ville de samla alla vårdenheter under samma växel/operatör.

De hade även utmaningen som de flesta vårdcentraler/enheter har som är att ha en bra tillgängligheten gentemot patienter. Det fanns dessutom en idé och tanke om att starta ett kundcenter för alla ärenden med ett och samma nummer in/callback/Webb/mejl/1177 e-tjänst/video och så vidare.

Lösning

Lösningen för Ekeby Hälsocenter blev en ny mobil växellösning från Soluno samt den digitala plattformen för effektivare patientkontakt TeleQ från Aurora Innovation AB. Valet att byta till TeleQ var för att få alla funktioner såsom Telefoni, SMS, Chatt och Videosamtal som kan tänkas behövas från Aurora som funkar väldigt bra tillsammans med Soluno (växeltjänst på telefonen). Eftersom alla vårdcentraler hade olika system var lösningen att alla skulle ha samma för enkelhetens skull. En fördel med att ha samma system och telefonoperatör var att det skulle få ner kostnaderna för Ekeby Hälsocenter utöver en bättre struktur.

”Jag gillade inte att det var så rörigt, vi hade några telefoner med Telenor, några med Telia och några med Tele2 och så vidare. För mig var det kaos att ringa runt till alla olika företag när frågorna dök upp därför ville vi ha allt på ett och samma ställe. Lösningen som B2B kom med har gjort att alla vårdcentraler använder samma operatör och system och det har gjort det otroligt mycket lättare för mig att arbeta med.”

Manuel Maurette, IT-chef, Ekeby Hälsocenter.

Leverans

B2B IT-Partner installerade på plats hos kund i Uppsala telefoner och tillsammans med Aurora installerades TeleQ och i omgångar hölls det utbildning i verktyget. Med den nya lösningen får Ekeby Hälsocenter förutom en mobilväxellöning funktioner för Chatt och Videosamtal.

Resultat

Efter lite infrastruktur-förändringar av B2Bs konsulter med infrastrukturen (nät, switchar etc.) på vårdcentralen så fungerade det bra och därefter har lösningen implementerats på alla enheter.

Idag finns det för alla fasta IP-anknytningar samt mobiler möjlighet att koppla sig mot TeleQ och det har fungerat bra för Ekeby Hälsocenter. Det är viktigt med bra telefoner som alltid funkar så att personalen kan ha en enkel kommunikation med patienten som alltid funkar.

Nya projekt

Ytterligare vårdenheter är på gång in i lösningen, Digitala Vårdhjälpen i Sverige AB och FrisQa Företagshälsa AB. Utöver det uppdateras det hela tiden med nya telefoner i lösningen med möjlighet till att kopplas mot TeleQ. Ekeby Hälsocenter har också tillgång till B2B shop för att enkelt kunna order lägga det de behöver.

Varför B2B?

”Ni löser alltid mina problem och kommer med bra lösningar. Ni svarar direkt när jag kontaktar er med snabb och bra service, det är något av det viktigaste i en affärsrelation för mig. Dessutom har ni väldigt bra leveranser. Jag är väldigt rak som person och gillar rak och ärlig kommunikation, om jag gillar något då säger jag det och har jag ett problem med något så säger jag det direkt.”

Manuel Maurette, IT-chef, Ekeby Hälsocenter.

Läs mer om våra tidigare kundcase och hur vi hjälpt dem att nyttja IT på bästa sätt.

Cookies (kakor) består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. I samband med att B2B IT-Partner AB, org. nr 556593-0996, använder cookies behandlas även dina personuppgifter i form av din IP-adress. Vi på B2B IT-Partner AB använder oss av nödvändiga cookies för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska fungera. Om du samtycker genom att klicka i rutorna nedan använder vi även cookies för att föra statistik över hur du använder hemsidan och för att ge riktad marknadsföring till dig. Du kan läsa mer om våra olika cookies nedan. För att läsa mer om vilka cookies vi använder, dess funktioner och hur länge de lagras kan du klicka här för att komma till vår cookiepolicy. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.